חרדה

חרדה

חרדה היא תגובה טבעית ונורמלית למצבים של סכנה או של אי-ודאות. לחרדות ופחדים יש ערך הישרדותי בכך שהם מגנים עלינו מסכנות אולם כאשר החרדה והפחדים מתעצמים, הם עלולים להגיע לממדים שמפריעים לתפקוד בחיי היום-יום ולגרום להתנהגויות של הימנעות מפעילויות יום-יומיות רבות.

חרדה בד"כ מלווה בתגובות ברמה הגופנית והפסיכולוגית: מבחינה גופנית עשויים להופיע קוצר נשימה או נשימה מהירה, דפיקות לב חזקות, כאבים בחזה, כאבי בטן, כאבי ראש הזעה, עלייה בלחץ דם, רעד בידיים, הרחבת אישונים, הפרשת חומצות לקיבה, שלשולים, עלייה בטונוס השרירים ודיכוי מע´ החיסון.

מבחינה פסיכולוגית עשויים להופיע פחד, אי שקט, בלבול, כעס, תסכול, עצבנות, חוסר ביטחון ועייפות..

חרדה יכולה להחוות גם בצורה של התקף חד ופתאומי בו ישנה תחושה של סכנת חיים מיידית גם אם הגורם לכך אינו רציונאלי. מי שחווה התקף חרדה חש בד"כ שהוא עומד להתעלף או למות. לעיתים התחושה תהייה כאילו האדם עובר התקף לב או מתקשה לנשום ועומד להחנק. במצב זה חשוב לאפשר לאדם לשבת, לנשום עמוק, לכווץ ולהרפות שרירים בהדרגה ובכך לאפשר לו להסדיר את קצב הלב והנשימה ולהפחית את עוצמות החרדה שהוא חש. 

חרדה בד"כ תהייה מלווה בניסיון להימנע ממפגש עם הגורמים אשר יצרו אותה. כך לדוגמא חרדה מנהיגה, בעקבות אירוע של תאונת דרכים, יכולה להוביל להימנעות מנהיגה במכונית, מפגש מאיים של ילד עם כלב נובח יכולה להוביל להימנעות ממפגש עם בעלי חיים, דייט לא מוצלח יכול להוביל להימנעות מוחלטת מיציאה לדייטים, כישלון בבחינה יכול להוביל לחשש מתמיד ממצבי מבחן וניסיון להימנע מהם, צפייה בסרט מתח בו מתרסק מטוס, יכולה להוביל להימנעות מטיסות,  מפגש כואב עם רופא שיניים יכול להוביל להימנעות מרופאי שיניים ומרופאים אחרים בכלל ועוד. למעשה ההימנעויות מן הגורמים המעוררים חרדה רק מחזקות את החרדה ומעצימות את החשש העתידי מן הגורמים מעוררי החרדה וחייהם של האנשים החווים תופעות אלה מצטמצמים ונעשים קשים עד בלתי נסבלים. הערכות סטטיסטיות מדווחות על שכ 5 עד 10 אחוזים מהאוכלוסייה סובלים מהפרעות חרדה בעוצמות שונות. אחוזים גבוהים בהרבה מוערכים לגבי קיומה של הפרעת חרדה כלשהי במהלך החיים, רוב האנשים עוברים לפחות תקופה אחת בחיים המאופיינת ברמת חרדה גבוהה, בין אם היא מאובחנת פורמלית כהפרעת חרדה, ובין אם קיימת כחלק מהחוויה האנושית.
למרות שכיום ישנם טיפולים יעילים למדי בתופעה, רבים אינם פונים לקבלת עזרה, בעיקר בשל הבושה להיחשף ועקב החשש מעצם הצורך לפנות לקבל טיפול.
כדי לטפל בחרדה צריך להבין את ההקשרים בה היא מופיעה, ללמוד להתמודד עם תגובות החרדה בעזרת טכניקות להרגעת הגוף והנפש ולבסוף, גם "להתיידד" עם החרדה, כלומר, לקבל שבמצבים מסוימים החרדה מופיעה כחלק טבעי של מהלך החיים. כל אלו יכולים להיעשות בטיפול פסיכולוגי בחרדה.

אהבתם את הפוסט? שתפו...

תגובות

מאמרים נוספים

medicpsychology

טיפול פסיכולוגי אונליין

טיפול פסיכולוגי אונליין מתבצע דרך תוכנות שיחות וידאו כגון skype  או zoom. בדרך זו המטפל יכול לראות את המטופל, לשמוע את טון הדיבור ולהתייחס אליהם כמו בפגישה פנים אל פנים.

קרא עוד »
דילוג לתוכן