מחלות מעי דלקתיות (IBD)

מחלות מעי דלקתיות (IBD)

מחלות מעי דלקתיות  (IBD- Inflammatory Bowel Diseases)

מחלות מעי דלקתיות (IBD) הן מחלות כרוניות הכוללות את מחלת הקרוהן (Crohn's Disease – CD) ואת מחלת הקוליטיס הכיבית (Ulcerative Colitis – UC). מחלות אלו מאופיינות בהתפרצויות דלקתיות והפוגות וכוללות סימפטומים כגון כאבי בטן, שלשולים מימיים, אבדן משקל,  תשישות, חולשה, כאבי פרקים, ודימומים רקטליים.

מחלות מעי דלקתיות נפוצות בעיקר במדינות המערב ובמדינות מתועשות ומפותחות, הן פוגעות ב-0.2% עד 0.3% מכלל האוכלוסייה, כאשר בארה"ב מדווחים 30000 מקרים חדשים כל שנה. החלוקה בין גברים לנשים היא יחסית זהה.

במרבית המקרים המחלה פורצת בעשור השני והשלישי לחיי החולה, ובמקרים מועטים יותר, בגילאים 50-70. מחלות מעי דלקתיות מתפרצות בגיל צעיר וההתמודדות עמן נמשכת לאורך כל החיים.

סימפטומים

יכולים להופיע הסימפטומים הבאים: שלשול ממושך, כאבי בטן, חום. יתכן גם אובדן תאבון, ירידה במשקל, פגיעה במפרקים, פגיעה בעיניים, פגיעה בעור ובכבד, פיסטולות ועייפות רבה. מדובר במחלות המאופיינת בהתלקחויות והפוגות כך שבתקופות של הפוגה הסימפטומים נעלמים ואורך החיים חוזר להיות תקין.

הגורמים למחלות מעי דלקתיות (IBD)

ההשערה היא כי קיימת תגובה בלתי תקינה של מערכת החיסון של הגוף הגורמת לתגובה דלקתית: באופן תקין מערכת החיסון מגינה על הגוף מזיהומים אולם במחלות מעי דלקתיות (IBD), ההשערה היא כי מערכת החיסון מגיבה ותוקפת חיידקים אשר נמצאים במערכת העיכול ואינם מזיקים לה. בתהליך זה תאי דם לבנים נשלחים לציפוי הפנימי של המעיים וגורמים לדלקת כרונית ונזק למעי.

גורמים נוספים הינם:

תורשה-  לגנים תפקיד חשוב במחלות מעי דלקתיות ומחקרים מראים כי ל-20%-25% מהחולים עשוי להיות קרוב משפחה עם קרוהן או קוליטיס כיבית. בנוסף, קיימת תפוצה שונה בקבוצות אתניות שונות לדוגמא: הסבירות לפתח מחלות מעי דלקתיות אצל יהודים אמריקאים ממוצא אשכנזי גבוהה פי 4-5 מהאוכלוסייה הכללית.

גורמים סביבתיים- מחלות מעי דלקתיות נפוצות בעיקר בעולם המערבי ושכיחותן גבוהה יותר באזורים עירוניים מאשר בכפריים. בנוסף, עישון או הרגלי אכילה לא נכונים תורמים  ככל הנראה להתפתחות המחלה.

 גורמים נפשיים­-  דחק ומצוקה נפשית עלולים לגרום להחמרת התקפי המחלה, ולהגברת תדירות ההתלקחויות.

עד כה לא נמצא טיפול המביא לריפוי מלא של מחלות מעי דלקתיות והטיפולים הקיימים נועדו להפחתת התהליך הדלקתי וכפועל יוצא להקלה בחומרת הסימפטומים. לאחר השגת יעד זה, הטיפול התרופתי מיועד להפחתת תדירות התלקחות המחלה ולשיפור איכות החיים.

טיפול פסיכולוגי למחלות מעי דלקתיות

כאשר מופיעים הסימפטומים הראשוניים של מחלת מעי דלקתית, המטופל מתחיל בסדרת בדיקות אבחוניות, פעמים רבות יופיעו תנודות במצבי הרוח, פחד וחשש לצד תקווה. בסיום הבדיקות ועם קבלת האבחנה כי מדובר בקרוהן או בקוליטיס יתכנו תגובות של כעס, זעם, תסכול, עצב ופחד שהינן טבעיות לאבחנה כי מדובר במחלה כרונית. לצד תגובות אלו, לעיתים דווקא הגדרת המחלה ומתן שם למחלה, כדוגמת קרוהן או קוליטיס כיבית, יכולה להוות גורם המקל על החולה. מטופלים רבים מרגישים כי במצב זה ניתן אישוש לתלונותיהם הפיזיות ולאחר מכן ניתן ללמוד להכיר את המחלה וסימפטומיה. למרות שאין עדות לכך שגורמים פסיכולוגיים מובילים למחלות מעי דלקתיות, מתח נפשי עשוי להשפיע על מחלות המעי ולהגביר סימפטומים בשעת התלקחות. כמו כן תתכן ירידה כללית באיכות החיים, חשש מן העתיד ואי וודאות כללית בנושא התמודדות עם המחלה. הטיפול הפסיכולוגי רפואי מיועד לסייע למטופלים לעבד את האובדנים הכרוכים בקבלת מחלה כרונית, לזהות את כוחות ההתמודדות ולהיעזר בהם בכדי לחזור לפעילות שגרתית.  מאחר ומחלות מעי דלקתיות מושפעת גם ממתח נפשי, אחת ממטרות הטיפול תוכל להיות לימוד של טכניקות להפחתת מתחים ולחיזוק הביטחון העצמי.

אהבתם את הפוסט? שתפו...

מאמרים נוספים

medicpsychology

חרדה

חרדה היא תגובה טבעית ונורמלית למצבים של סכנה או של

קרא עוד »
דילוג לתוכן