מיינדפולנס- קשיבות

מיינדפולנס- קשיבות

מיינדפולנס- קשיבות הינה הפניית תשומת לב בצורה שמאפשרת לנו לצפות בתודעתנו באופן מכוון, ברגע ההווה ולחוות דברים בלי לשפוט או לפרש אותם. בדרך זו מחשבות, רגשות ותחושות גופניות, הופכות למעשה לאובייקטים אשר אדם אמור להתבונן עליהם, לבחון את הופעתם, את הרשמים שהם משאירים בו ברגע נתון אך לא להתעמק בהם אלא לתת להם לחלוף". החיים זה מה שקורה לך כאשר אתה עסוק בלתכנן תוכניות אחרות" כתב גראוצ'ו מרקס ושר ג'ון לנון. לעיתים נראה שאת רוב חיינו אנו מעבירים בפיזור דעת, במחשבות על עתיד שטרם הגיע או עבר שחלף זמנו, שקועים בחרטה על מה שהיה ואיננו עוד, בתסכול על מה שציפינו להשיג ולא התממש, בחלומות בהקיץ על זוגיות טובה יותר, בית מרווח יותר, ילדים מוצלחים יותר, קריירה מספקת יותר וזאת בזמן שההווה ממשיך קדימה ואינו עוצר. מיינדפולנס מאפשר לשנות הרגלים הטבועים בתודעה, לפתח השקפה בהירה ואובייקטיבית על המציאות וליצור שינוי משמעותי באורח החיים.

כאשר מתרגלים מיינדפולנס המטרה היא  לשים לב למה שקורה בהווה ולוותר על הנטייה לשפוט כל דבר במונחים של טוב או רע. בנוסף לכך אנו מתבקשים במהלך התרגול לשים לב להסחות הדעת שלנו ושוב לחזור ולהתמקד בהווה. תרגול מיינדפולנס הינו דרך של השתהות מתוך תשומת לב עם מה שקיים במציאות של הרגע הזה: תשומת לב לנשימה, לתחושות הגוף, לרגש, למחשבות ולתפישה ללא שיפוט, תוך קבלה, סקרנות, פתיחות לחוויות המציאות כפי שהיא.

תרגול  מיינדפולנס נפתח לרוב בתשומת לב לנשימה – הנשימה היא תהליך שתמיד מתחולל בקרבינו, היא הבסיס לחיים, היא מתמשכת, יש לה קצב משלה, זורמת פנימה והחוצה והמטרה בתרגול היא להתבונן בנשימה ולעקוב אחרי השינוי שמתרחש עמה. כשאדם מתחבר לשאיפותיו ונשיפותיו בתשומת לב ועוקב אחריהן, נוצר קשר גומלין בין תשומת הלב והתהליך החזרתי של הנשימה ולתהליך זה בדרך כלל השפעה מרגיעה. רוב האנשים שמתרגלים מיינדפולנס, ימצאו שהם הפכו להיות הרבה יותר רגועים ושלווים מכפי שהיו בעבר, אך זוהי לא המטרה המרכזית של תרגול מדיטציית מיינדפולנס, אלא תשומת הלב לתהליך המתרחש בהווה על כל מאפייניו ובאופן לא שיפוטי. ניתן לתרגל מיינדפולנס ע"י התמקדות בגוף, בתחושות גוף שונות, במחשבות, רגשות ועוד.

לדוגמא: אדם יכול להתמקד ברגש מסוים שעולה בו כגון עצב, להתמקד באופן הופעתו, במיקומו בגוף, בעוצמתו, בשינויים שרגש זה עובר בגופו, בהבדלי העוצמה ברגש. בדרך זו מיינדפולנס מסייע ליצור מרווח בין החוויה הרגשית לסובייקט החש אותה, לבחון את החוויה הרגשית באופן אובייקטיבי ובכך להפחית את עוצמתה ולראותה כבת חלוף. ההתמקדות היא ללא ניתוח מילולי והתעמקות בגורמים לרגש אלא בכאן ועכשיו, בקשב להווה, ללא שיפוט של החוויה הגופנית או הרגשית.

מחקרים רבים מראים את היעילות של תרגול מיינדפולנס בעבודה עם אוכלוסיות שונות: בין היתר עם אנשים הסובלים מדיכאון, חרדה, כאב פיזי והתמודדות עם מחלות כרוניות. בנוסף, תרגול מיינדפולנס מביא לשיפור כללי באיכות החיים ועלייה בממדי אושר.

אהבתם את הפוסט? שתפו...

תגובות

מאמרים נוספים

medicpsychology

טיפול פסיכולוגי אונליין

טיפול פסיכולוגי אונליין מתבצע דרך תוכנות שיחות וידאו כגון skype  או zoom. בדרך זו המטפל יכול לראות את המטופל, לשמוע את טון הדיבור ולהתייחס אליהם כמו בפגישה פנים אל פנים.

קרא עוד »
דילוג לתוכן